
همکاران محترم : جهادگران معظم عرصه تولید
با سلام و احترام
با نگاهی اجمالی به گذشته صنعت خودرو بی شک می توان گفت که اتفاقات و تغییرات حادث شده در ۴ سال گذشته بسیار بی سابقه ‘ قابل تامل و عبرت آموز می باشد در ابتدا مختصری از تغییرات حادث شده حضورتان ایفاد میگردد:
۱- افزایش غیر قابل پیش بینی تغییر نرخ ارز از ۱۲۲۶۰ ریال به ۳۵۰۰۰ ریال و تغییرات غیر عادی نرخ مواد اولیه شرکتهای داخلی نظیر پتروشیمی ها ، ایرالکو ، فولاد مبارکه ، فولاد الیاژی یزد فراتر از تغییرات نرخ ارز
۲- توقف خرید های اعتباری ناشی از تحریمهای بین المللی و جایگزینی وثیقه نقدی ۱۳۵% به علت حذف سوئیفت
۳- افزایش نرخ بهره تسهیلات بانکی از ۱۷% به ۲۷% الی ۳۲% و افزایش نرخ سود سپرده های بانکی که موجب سرازیر شدن نقدینگی از بنگاههای تولیدی به سمت سپرده گذاری بانکی و افزایش چند برابری تعداد موسسات مالی و تعطیلی بسیاری از بنگاههای تولیدی علی الخصوص قطعه سازی گردید.
۴- توقف ارسال قطعات از پژو فرانسه به ایران خودرو در تیرماه ۹۱
۵- عدم تعیین تکلیف قیمت خودرو در ۹ ماهه اول سال ۹۱ ‘ مصاحبه جنجالی و ویرانگر رئیس جمهور سابق بر علیه صنعت خودرو با جمله معروف “کیلویی چند؟؟” و شروع بازیهای بی پایان و پوپولیستی شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو ‘
۶- چند قفله کردن بانک ها و موسسات مالی در خصوص عدم پرداخت تسهیلات به خودرو سازان و جمله معروف رئیس بانک مرکزی ” آب به میت دادن”
۷-تشدید منفی گرایی نسبت به صنعت خودرو بر اساس رویکردهای سازمان یافته مبتنی بر اظهار نظرهای غیر کارشناسی در رسانه ها، سایتها و افراد غیر مرتبط سناریوی جدید به اصطلاح ” تحریم داخلی “
۸- تحریم رسمی صنعت خودرو در تیرماه سال ۱۳۹۲ توسط دشمن اصلی ملت ایران “دولت آمریکا“ به نحوی که واردات قطعات و مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو متوقف گردید
۹- حبس جریان نقدیندگی در سال ۹۲ به علت تولید خودروها با کسری قطعات و اختلال شدید در بازپرداخت مطالبات سازندگان به علت تجاری نشدن خودروها
۱۰- تغییر شرایط بازار محیطی صنعت خودرو ‘ ورود جدی رقباء جدید به خصوص خودروهای چینی و حاکم شدن رکود توام با توقف گردش پول و نقدینگی در اقتصاد کشور از سه ماهه دوم سال ۹۴ و سرایت رکود به حوزه فروش محصولات خودروسازان به نحوی که تولید در سه ماهه سوم به طرز غیر قابل تصور افت پیدا نمود نگرانی فزاینده و به مراتب وسیع تر از شرایط تورمی بر این صنعت حاکم گردید.
۱۱- تشدید موج منفی تبلیغاتی در رسانه ملی ‘ سایت ها و جراید کثیر الانتشار بر علیه صنعت خودرو و ایجاد کمپین مشکوک “تحریم خرید خودروی داخلی ” در فضای مجازی
پرداختن به جزئیات و عوارض حوادث فوق الذکر مجالی دیگر می طلبد ولیکن این اتفاقات بسیار ویرانگر و مخرب با همدلی و اتحاد میان تولیدکنندگان قطعات خودرو و خودروسازان به نحو احسن مدیریت شد به صورتی که با حداقل رساندن آسیبهای ناشی از تهدیدهای صورت گرفته مراتب باعث توانمندی و ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس در صنعت خودروی ایران شد .
در این فرصت محدود فقط به عوارض مخرب بحران سال ۹۴ اشاره نمائیم که اگر نبود تدبیر و درایت مسئولان ارشد وزارت صنعت توام با همگرایی و اتحاد شرکتهای خودروساز و سازندگان قطعات در اخذ تسهیلات بانکی جهت فروش ۱۱۰ هزار خودرو ‘ بی شک در حال حاضر فروپاشی و توقف کامل این صنعت و بیکاری هزاران نفر را می بایست نظاره گر باشیم. لذا کاملا بدیهی و مشخص است که طوفان حوادث این صنعت را در برگرفته و هنوز هم سایه شوم و خوفناک رکود از این صنعت رخت بر نبسته است بلکه تهدیدهای جدید ناشی از کمبود منابع ارزی و افزایش نرخ ارز به علت افت محسوس قیمت جهانی نفت و ورود جدی تر رقباء جدید آسیایی و اروپائی در بازار خودروی ایران ‘ رویکردهای سختگیرانه وزارت دارائی ‘ وزارت کار و تامین اجتماعی ‘ سیستم بانکی ‘ سیستم گمرکات جهت کسب درآمد حداکثری و پوشش کسری بودجه دولت ناشی از کاهش درآمد نفت و……. چالش های جدیدی را در سال ۹۵ پیش روی صنعت خودروی ایران ایجاد نموده است در این اوضاع و احوال بحرانی و طوفانی تفکراتی که بر مبنای ایده های منسوخ و تاریخ گذشته جهت رسیدن به منافع فردی و گروهی خویش و کسب هویت کاذب در میان قطعه سازان محترم بر طبل تفرقه و اختلاف بین قطعه سازان با یکدیگر و از طرفی بین سازندگان قطعات و خودروسازان می کوبند به مثابه ویروسی مخرب عمل می نمایند که پیکره موجود زنده ای که در حال مبارزه و مقابله با شرایط سخت محیطی می باشد را نحیف و ضعیف می سازند و آب به آسیاب جریانات اقتصادی و سیاسی حامی واردات خودرو میریزند
حال که در آستانه انتخابات مجدد انجمن قطعه سازان خودرو در شهریور ماه ۹۵ هستیم بایستی از این تفکر مسموم و کشنده پرهیز کرد و می بایست همت نمود تا هیئت مدیره ای تشکیل شود که علاوه بر فراگیر بودن ‘ اعضاءی آن باید جهت حفظ و صیانت از حقوق مشروع این صنعت دارای ارتباطات قوی و موثرو تاثیر گذار با نهادهای قانون گذاری ‘ اجرایی و رسانه ای کشور باشند و به جای کسب انتفاع و امتیازات فردی به مصالح و منافع عمومی صنعت خودرو بیاندیشند.
به راستی علت اصلی اینکه صنعت خودرو علیرغم تمام دستاوردها و زحمات صورت گرفته در نزد افکار عمومی جامعه همیشه محکوم بوده و به چشم یک صنعت مزاحم و زیاده خواه و ناقض حقوق مردم دیده میشود چیست ؟ اگر هیئت مدیره انجمن قطعه سازان در قبل به جای ایجاد بحث های تفرقه انگیز و مجادلات و مشاجرات بیهوده در درون محیط صنعت از طریق ساخت مستند فنی و هنری از سرمایه گذاری وسیع صورت گرفته جهت تولید قطعات در زنجیره تامین قطعات خودرو و نمایش منظم آن در شبکه های صدا و سیما یا برگزاری اردوهای فنی جهت بازدید گروهی دانشجویان ‘ اساتید دانشگاهها ‘ نمایندگان مجلس ‘ ارباب رسانه و جراید به معرفی جامع این صنعت به افکار عمومی جامعه می پرداخت امکان بروز و ظهور پدیده موج منفی تبلیغاتی و رسانه ای و کمپین های مجازی به حداقل و از سوی دیگر احترام و باور عمومی به این صنعت به حداکثر می رسید ولی متاسفانه تاکنون چنین امر بدیهی و محرز تاکنون عملیاتی نشده است و……………
لذا در این مجال با لحاظ نمودن ملاحظات فوق الذکر و ضرورتهای حال حاضر صنعت خودرو به اعتماد حداکثری از سوی شما نیازمندیم تا انشاءالله با رویکرد همگرایی و هم افزایی به سوی توسعه و تعالی صنعت خودرو و رفع چالش های پیش رو حرکت کنیم.
- ۹۵/۰۶/۱۷